Force India-Mercedes VJM10 Formula 1
Het racerecord van de Chassis ‘VJM10-01 tijdens zijn actieve periode in de campagne van het Force India-team in 2017, waarvoor hij door Esteban Ocon naar niet minder dan negen punten scorende finishes werd gereden vanaf zijn negen starts. Zoals duidelijk te zien is, is hier een Formule 1-auto van een klein team die ver boven zijn veronderstelde gewicht op WK-niveau uitsteeg toen hij werd geleid door de veelbelovende jonge Franse coureur – vandaag uiteraard een Grand Prix-winnaar, die had gezegevierd in de Hongaarse race van 2021. GP tijdens het rijden voor het Alpine (Renault) team.
In 2016 maakte Ocon zijn Formule 1-debuut bij Manor Racing, voordat hij werd getekend voor het seizoen 2017 van Force India, waar hij samenwerkte met de bewonderde Mexicaan Sergio ‘Checo’ Pérez. Hoewel het tweetal een aantal controversiële momenten beleefde tijdens dat seizoen van 2017, eindigden Pérez en Ocon allebei zo consistent goed dat ze aan het eind van het jaar op de zevende en achtste plaats eindigden in het klassement van het Wereldkampioenschap coureurs. En slechts drie teams verzamelden meer Formule 1-constructeurskampioenschapspunten dan Force India; Mercedes, Ferrari en RedBull.
De focus van het Force India VJM10 Formule 1-ontwerp was om concurrerend te zijn onder de herziene technische Formule 1-regels voor 2017. De Mercedes-krachtbron en versnellingsbak definieerden de algemene lay-out van de VJM10 als een auto met lange wielbasis, maar het technische team van Force India onder leiding van Andy Green streefde naar een aerodynamisch concept met een hoge rake in tegenstelling tot de voorkeur voor een lage rake van het Mercedes-fabrieksteam. Chief aerodynamicus Simon Phillips werkte met de Toyota-windtunnel in Keulen, Duitsland. De teamleiding was in handen van Otmar Szafnauer, onder wie Force India blijk gaf van een enorm praktische, nuchtere benadering van de racestrategie, vooral met betrekking tot de bandenkeuze.
Enige instabiliteit aan de achterkant werd kenmerkend voor het VJM10-ontwerp, maar dit werd verbeterd naarmate het seizoen vorderde, maar werd nooit volledig gecorrigeerd. Aangenomen werd dat deze eigenschap voortkwam uit de aerodynamica, maar bepaalde aspecten van de geometrie van de achterwielophanging waren aangetast omdat de ophangingspunten van de Mercedes-versnellingsbak waren afgestemd op Mercedes’ eigen concept met lage rake, terwijl dat van Force India steeds meer rake was – de auto’s lopen met de neus naar beneden/staart hoog om hun optimale prestaties te bereiken.
Deze moderne Formule 1-auto, waar tien keer mee is geracet, bewaard in een niet-rijdende ‘showcar’-displaystaat, werd in 2022 door Roadsight rechtstreeks overgenomen van het Aston Martin Aramco Cognizant Formula One-team, zoals geassembleerd in showcar-vorm rond de oorspronkelijke 2017. monocoque chassis, maar met carrosserie en kleurstelling die de overgenomen en hernoemde Racing Point RP19 Formule 1-kandidaat van het team uit 2019 vertegenwoordigen.